INFORMACJE
Wszystkie czynności związane z pogrzebami oraz pracami na cmentarzu muszą być wcześniej zgłaszane i uzgadniane z Zarządcą Cmentarza:
tel. 504 944 156,
e-mail: cmentarz.krzyz@gmail.com
Interaktywny plan cmentarza » Zdjęcia cmentarza
Adres korespondencyjny:
Zarząd Cmentarza
przy Parafii Św. Krzyża i M.B.N.P.
ul. Krzyska 112
33-103 Tarnów
Dane do przelewu bankowego:
Parafia Rzymsko-Katolicka
Św. Krzyża i M. B. N. P.
Krzyska 112, 33-103 Tarnów
96 1050 1722 1000 0090 3109 5236
ING Bank Śląski S.A.
Tytuł: Partycypacja w kosztach utrzymania cmentarza
Karta grobu nr: ………... Opłata na okres 20 lat (Kwota według cennika - w gablocie na cmentarzu)
Dokumenty potrzebne do pogrzebu
Kolejność załatwiania spraw związanych z pogrzebem w parafii Św. Krzyża i M. B. Nieustającej Pomocy w Tarnowie-Krzyżu
W przypadku śmierci osoby, której pogrzeb ma odbyć się na cmentarzu parafialnym w Tarnowie – Krzyżu, należy skontaktować się telefonicznie z Zarządcą Cmentarza - 504 944 156. W celu ustalenia daty i godziny pogrzebu należy osobiście lub telefonicznie zgłosić się do kancelarii parafialnej przy ul. Krzyskiej 112, Telefon : 14 625 12 78.
Dokumenty, które należy mieć:
- Odpis Aktu Zgonu – wydany przez Urząd Stanu Cywilnego.
- Część przeznaczona dla administracji cmentarza - wydany przez Urząd Stanu Cywilnego.
- Karta Mogilna – dokument określający ważne prawo do miejsca na pochówek.
- Informacja o przyczynie zgonu – wydany przez lekarza lub szpital.
- Dowód osobisty osoby załatwiającej pogrzeb oraz adres i numer telefonu.
REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO
Postanowienia ogólne
§ 1
Teren cmentarza jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem Świętego Krzyża i Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Tarnowie.
§ 2
Administratorem cmentarza jest Proboszcz, który czuwa nad przestrzeganiem zasad dotyczących sakralnego charakteru miejsca, bezpieczeństwa i przyjętego planu zagospodarowania. Wykonuje on swoje zadania przy wsparciu Zarządu Cmentarza.
Zarząd Cmentarza wybiera Zarządcę Cmentarza , który w imieniu Administratora i Zarządu Cmentarza czuwa nad przestrzeganiem Regulaminu Cmentarza i bezpośrednio wypełnianiem powierzonych mu obowiązki.
Postanowienia porządkowe
§ 3
Na cmentarzu można przebywać codziennie: od 6:00 do 22:00.
§ 4
- Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie, jak również w jego otoczeniu, spoczywa na dysponencie grobu. Nieczystości należy składać do pojemników-kontenera, w wyznaczonych do tego miejscach.
- Woda z ujęć na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych
§ 5
Na terenie cmentarza zakazuje się:
- przebywania na jego terenie poza godzinami otwarcia;
- wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zezwolenia Zarządcy Cmentarza (nie dotyczy pojazdów służb porządkowych i interwencyjnych);
- wjazdu pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się poruszanie pieszo z rowerem);
- wprowadzania zwierząt;
- zakłócania ciszy;
- palenia tytoniu, spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających, a także przebywania na jego terenie w stanie nietrzeźwości lub odurzenia;
- niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
- palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi;
- ustawiania ławek, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po jego terenie;
- zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego oraz utwardzania powierzchni w jego obrębie; tj. 0,25m. od fundamentu grobu
- samowolnego wykonywania prac budowalnych i przemieszczania nagrobków;
- samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów;
- prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej;
- prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze reklamowym i marketingowym;
- uprawiania żebractwa, oraz przeprowadzania jakichkolwiek kwest bez zgody Administratora/Zarządcy Cmentarza;
- organizowania świeckich ceremonii pogrzebowych, chyba, że rodzina zmarłego akatolika pragnie pochować go w istniejącym już grobie rodzinnym;
- dokonywania innych czynności, które sprzeciwiają się świętości i powadze miejsca.
§ 6
Administrator i Zarządca Cmentarza nie odpowiada za szkody wynikające z kradzieży, dewastacji pomnika, zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych, itp. Od następstw tych zdarzeń i zjawisk dysponent grobu może wykpić sobie odrębne ubezpieczenie u dowolnego ubezpieczyciela (który takie ubezpieczenie oferuje), nie będą rodzić skutków prawnych wobec Administratora i Zarządcy Cmentarza.
Groby i prawo do ich nabycia
§ 7
Osoba nabywająca prawo do grobu lub też odpowiedzialna za pochowanie zwłok zawiera umowę z Zarządcą Cmentarza przez fakt wpłaty pokładnego, na podstawie wydanej przez Zarządcę Cmentarza „Karty Mogilnej” (patrz załącznik nr 8). Dokonując tej czynności strony winny określić rodzaj grobu i jego położenie oraz wskazać dysponenta grobu wraz z opłatami (patrz załącznik nr 6).
§ 8
Dysponent grobu, jak również wykonawcy opaski grobu ziemnego, pomnika lub grobowca, w chwili wykupu miejsca grzebalnego na cmentarzu, są informowani przez Zarządcę Cmentarza o tym, że:
- minimalne wymiary poszczególnych rodzajów grobów oraz sposób ich wykonania i zabezpieczenia określają normy prawa państwowego (patrz załącznik nr 1);
- odległość między grobami nie może być mniejsza niż 0,5 m;
- przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą Zarządcy Cmentarza, oraz na określonych przez niego warunkach.
§ 9
- Zmiana dysponenta grobu może dokonać się na skutek przepisania „Karty Mogilnej” na nową osobę.
- Jeśli osoba dysponująca grobem nie żyje, prawo do wniesienia powtórnej opłaty za grób przechodzi na osobę, która dokonała jej pochowania, chyba że inna osoba przedstawi odpowiednie orzeczenie sądu o prawie do dysponowania grobem. W przypadku, gdy osoba dokonująca pochówku dysponenta grobu również umiera, następuje okres karencji wynoszący 2 lata, tak, by krewni mogli wyrazić swoje zainteresowanie co do dalszej troski o grób.
- Po upływie 20 lat od pochówku i karencji, o której mowa w ust. 2, gdy nikt nie wyrazi chęci troski o grób, miejsce przechodzi do dyspozycji Zarządcy Cmentarza, w celu dokonania następnych pochówków. W takiej sytuacji dotychczas uprawnionym osobom nie przysługuje roszczenie o przywrócenie prawa do grobu, nawet gdyby nadal troszczyły się o jego stan.
§ 10
- Pierwszeństwo do powtórnej opłaty grobu(patrz załącznik nr 6) ma osoba, na którą jest wystawiona imienna Karta Mogilna.
- Za pisemną zgodą osoby posiadającej pierwszeństwo uiszczenia powtórnej opłaty, można wystawić pokwitowanie na inną osobę, będącą w stosunku pokrewieństwa do osoby zmarłej.
- Dysponent grobu może zrzec się swego uprawnienia na rzecz członków rodziny zmarłego. Zrzeczenie osiąga swój skutek prawny po wyrażeniu zgody przez Zarządcę Cmentarza.
§ 11
Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu przez osobę zainteresowaną wymaganych dokumentów:
- Odpis Aktu Zgonu wydany przez Urzędu Stanu Cywilnego o zarejestrowaniu zgonu.
- Zgoda wydana przez Urząd Stanu Cywilnego na pochowanie zwłok.
- Informację o przyczynie zgonu wydanej przez lekarz lub szpital.
- W przypadkach, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo, wymagane jest ponadto zezwolenie uprawnionego organu do pochowania zwłok.
- Karta Mogilna - dokument określający ważne prawo do miejsca na pochówek.
- Dowód osobisty osoby załatwiającej pogrzeb oraz adresu i numer telefonu kontaktowego.
§ 12
- W przypadku, gdy osoba, która nabyła prawo do grobu wielomiejscowego zmarła, mogą w nim być jeszcze pochowane pozostałe wskazane przez nią osoby.
- W przypadku, gdy osoba mająca prawo do grobu wielomiejscowego zmarła bez wskazania osób, o których mowa w ust. 1, w grobie tym mogą być także pochowani inni zmarli, pod warunkiem wyrażenia na to zgody przez najbliższą rodzinę (osoby uprawione) zmarłego dysponenta grobu.
§ 13
- Zakazuje się wykupywania przez firmy miejsc grzebalnych w celu ich późniejszego odsprzedania. Administrator może jednak polecić wybudowanie kilku piwnic rezerwowych, za których wykonanie, przy wykupie miejsca grzebalnego, zapłaci dysponent grobu.
- W przypadku, gdy pomimo dokonania rezerwacji zwłoki osoby zmarłej zostały pochowane w innym miejscu grzebalnym, zarezerwowany plac przechodzi do dyspozycji Zarządcy Cmentarza. W takim wypadku, jak również przy zrzeczeniu się praw do grobu murowanego, Zarządcę Cmentarza nie wypłaca dysponentowi odszkodowania oraz nie zwraca wniesionej już opłaty.
§ 14
- Jeżeli na cmentarzu znajduje się zaniedbany i bezpowrotnie niszczejący grób mający walory zabytku, to Zarządca Cmentarza – po upewnieniu się, że dotychczasowy dysponent grobu jak i jego krewni nie są zainteresowani prolongatą i przeprowadzeniem działań konserwatorskich – może udostępnić go innej osobie, która przeprowadzi konieczne naprawy i otrzyma prawo do dochowania.
- Procedura, o której mowa w ust. 1 wymaga uprzedniego zasięgnięcia opinii Diecezjalnego Konserwatora Zabytków oraz publicznego podania informacji o możliwości składania ofert.
- Prowadzenie prac budowlanych i rewitalizacyjnych wymaga zastosowania się do wskazań odpowiedniego konserwatora zabytków.
Zagospodarowanie cmentarza i prowadzenie na nim prac
§ 15
- Wykonywanie jakichkolwiek prac na cmentarzu, zarówno osobiście, jak i na podstawie zlecenia (patrz załącznik nr 2), jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą Zarządcy Cmentarza (patrz załącznik nr 3). On też powierza te prace osobom lub firmom kamieniarskim na podstawie sporządzonej umowy (patrz załącznik nr 4).
- Zezwolenie na prace budowlane i renowacyjne traci swoją moc po upływie sześciu miesięcy od daty jego wydania.
- W wykonywaniu prac związanych z kopaniem grobów Zarządca Cmentarza dysponuje własnym grabarzem, przy zachowaniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
- Opłaty za możliwość podjęcia prac związanych z grobem ponosi zainteresowany (patrz załącznik nr 7).
§ 16
- Prace budowlane i renowacyjne mogą odbywać się wyłącznie w dni robocze w godzinach otwarcia cmentarza. Odstępstwo od ww. reguły wymaga uprzedniej aprobaty Zarządcy Cmentarza.
- Wykonywanie prac budowlanych i porządkowych nie może zakłócać powagi miejsca oraz kolidować z ceremoniami pogrzebowymi.
- Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej bezpośrednio na alejkach cmentarnych lub poza nimi bez należytego zabezpieczenia folią lub plandeką.
- Ziemia, gruz oraz inne odpady budowlane muszą być usunięte poza teren cmentarza przez wykonującego pracę i na jego koszt.
- W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą zezwolenie.
- Zarządca Cmentarza ma prawo kontroli osób, pojazdów, sprzętu oraz materiałów budowlanych, używanych w trakcie prac na cmentarzu.
- Po zakończeniu prac na cmentarzu należy sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy (patrz załącznik nr 5).
§ 17
- Wykonawca prac budowlanych i renowacyjnych odpowiada zarówno za wyrządzone przez siebie szkody, jak i za szkody spowodowane przez jego pracowników oraz inne osoby, którym zlecił prace na cmentarzu.
- Zarządca Cmentarza w zależności od zaistniałej szkody lub wywołanego zgorszenia, posiada prawo do stałego lub czasowego zakazu działalności na cmentarzu wykonawcy, który nie przestrzega obowiązujących norm (w tym niniejszego Regulaminu).
Dokonywanie ekshumacji
§ 18
Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich jest dokonywana na wniosek osób uprawnionych i powinna odbywać się w okresie od 16 października do 15 kwietnia. Należy przy tym zachować przepisy i zarządzenia wydane przez odpowiednie organy władzy państwowej. Opłaty za ekshumację ponosi zainteresowany (patrz załącznik nr 9).
Opłaty cmentarne
§ 19
- Opłaty pokładne wynikają z kosztów funkcjonowania cmentarza oraz konieczności wykonania niezbędnych prac inwestycyjnych, są one pobierane od miejsca grzebalnego, a ich wysokość zależy od rodzaju grobu i jest ustalona przez Administratora w porozumieniu z Zarządem Cmentarza i Duszpasterską Radą (patrz załącznik nr 6)
- Dysponent grobu ziemnego winien uzyskać zezwolenie Zarządcy Cmentarz na wzniesienie pomnika, nagrobka lub wykonania obmurowania grobu i wnieść opłatę z tego tytułu, chyba że uczynił to przy opłacie miejsca grzebalnego.
- Opłaty za prawo do grobu pobierane są na okres 20 lat. W tym czasie nie jest możliwe pochowanie innej osoby w grobie pojedynczym, z wyjątkiem urn. Po upływie tego okresu prawo do grobu może zostać prolongowane. W przypadku braku prolongaty grób może zostać poddany likwidacji, a miejsce wykorzystane do pochowania innej osoby, z tym że nowy dysponent grobu pokrywa koszty związane z pogłębieniem grobu i pochowaniem znajdujących się w nim szczątków.
- Ustala się, że okres karencji po upływie 20 lat wynosi 2 lata. Po upływie tego okresu nagrobki na miejscach ponownie nieopłaconych przechodzą do dyspozycji Zarządcy Cmentarza, a ich właścicielom nie przysługuje odszkodowanie.
- Dysponent grobu murowanego wieloosobowego nie ma obowiązku uiszczenia opłaty związanej z prolongatą. Wnosi jednak opłatę za pochowanie innych zwłok w pozostałych wolnych miejscach. Ponadto zawsze partycypuje w kosztach odbierania odpadów oraz utrzymania cmentarza.
- Odzyskiwanie miejsc do pochówku w grobach murowanych jest dopuszczalne jedynie po upływie 20 lat od ostatniego pochówku w danym pionie grobu. Należy wtedy zadbać o pochowanie szczątków ludzkich na dnie grobu oraz zachować procedury przewidziane przy ekshumacji zwłok.
- Zestawienie wysokości ustalonych opłat, w tym także za wykonanie ceremonii pogrzebowej (patrz załącznik nr 10), znajduje się u Zarządcy Cmentarza oraz na tablicy ogłoszeń na cmentarzu.
Przepis końcowy
§ 20
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawne, a w szczególności Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz Instrukcja o Cmentarzu Parafialnym w Diecezji Tarnowskiej z dnia 06 marca 2019 roku.
Załączniki do niniejszego Regulaminu są dostępne do wglądu u Zarządcy Cmentarza.